Barnevern

Som mor til tre egne barn har jeg en viss erfaring i hva det vil si å stå i grensesetting, gi omsorg og se barnets behov, også i krevende perioder. I tillegg har vi vært både fosterhjem og besøkshjem i «alle år».

Denne erfaring gjør meg rustet til å se situasjonen fra ulike perspektiv, og gir meg legitimitet til å «mene noe» når foreldre og fosterforeldre står i utfordrende situasjoner.

Jeg tar med meg erfaringen som lærer, både med tanke på kunnskap jeg har om aldersgruppen samt kunnskap og erfaring jeg har om skole og utdanning. Jeg samarbeider i tillegg med ulike opplæringskontor, og har i den forbindelse erfaring med læringløpet, fra rekruttering til avslutning av læretiden, og muligheter for tilrettelegging som for eksempel kompetansebevis.

Veiledning

Om man er foreldre eller fosterforeldre; begge deler kan være krevende. Jeg veileder biologiske foreldre og fosterhjem, og bidrar til at hverdagen skal bli så god som mulig for alle parter. Jeg lever etter mottoet «Vi skal skape en relasjon som setter oss i posisjon til endring og utvikling». I dette ligger det et ansvar hos meg som veileder å skape denne relasjonen. Relasjonen skal preges av gjensidig respekt og reell involvering av både ungdom, foreldre og nettverk.

Familieterapi

Ideen om at alt foregår i en kontekst gjelder ikke mindre i en familie hvor barnevernet er involvert. Kanskje er det tvert imot, og jeg holder hele tiden på synet om at familien er et system hvor medlemmene påvirker hverandre. Ofte er ett av medlemmene sett på som problembæreren, og det er noe jeg ønsker å aktivt utfordre med å jobbe med familien som en helhet.

Ettervern

Jeg følger opp ungdom i ettervernstiltak, når det er behov for ekstra støtte i overgangen til voksenlivet. Jeg er opptatt av å involvere ungdommen i egen prosess, ved å legge til rette for mestring og vise alternative veger til å nå målet. De siste årene har jeg hatt oppdrag for forskjellige barnevernstjenester, hvor jeg har vært med å skreddersy ettervernstiltak med mål om selvstendig tilværelse i egen bolig.

Tiltakene er praktisk rettet, og skal være nyttige på vegen mot selvstendighet. Det kan handle om øve-kjøring, lese til teorieksamen, ta førerkort, gjennomføre skoleløp og fagprøve. Videre kan ettervernstiltakene være samarbeidsmøter med instanser som for eksempel skole og Nav, og innflytting i hybel/leilighet. Jeg har også jevnlige (terapeutiske) samtaler med ungdommene for å sortere tanker og følelser som dukker opp. Dette kan være motivasjon for skole, krysspress mellom biologisk familie, fosterfamilie og/eller annet nettverk, kjærlighetssorg og bearbeiding av oppvekst og ting som oppstår i hverdagen. Kort og godt samtaler som vanligvis tas hjemme, mellom barn og foreldre.